امام با درس آموزی از گذشته تاریخی شیعه و نهضت های آزادیخواهانه ملت ایران در عصر معاصر، انقلاب خویش را بر یک پایگاه فکری استوار بنا کرد . سبک سیاسی امام آمیزه ای از چهارضلع فلسفه، فقه، عرفان و اخلاق بود که هوشمندانه این چهار عنصر را به هم آمیخت و معجونی کیمیاصفت به نام حاکمیت دینی در قرن بیستم را نوید داد . امام از 15 خرداد 1342 با کشاندن مبارزه به کانون فقاهت یعنی حوزه علمیه قم و حضور مرجعیت شیعی در سطح رهبری سیاسی جامعه، تراز رویاروئی با نظام شاهنشاهی را ارتقاء بخشید و با آگاهی دادن به ملت از یک سو و فراگیری پیام او از طریق بهره برداری از کیفیت های نوین ابلاغ، ازسوی دیگر، به شیوه محافظه کارانه مبارزه پایان داد و با شجاعت تمام در 15 خرداد 1342 پایان قدرت متمرکز، نظارت ناپذیر، غیرمشروع و مخالف با دین و آئین ملت را به عنوان یک هدف سیاسی و انقلابی مطرح نمود و با این مولفه ممتاز مبارزاتی ، توانست و دایره فکری سیاسی شیعه در روزگار معاصر را از موقعیتی مدافع و یا معترض به وضعیتی منتقد، مدعی و مبتکر دگرگون سازد . آغاز نهضت امام در 15 خرداد 42 در عاشورا و اوج گیری انقلاب اسلامی در محرم و صفر، نشانگر ابتنای معرفتی امام به عنوان پرچمدار انقلاب بر آموزه های نهضت حسینی و الگوپذیری از آن بوده است . میزان تاثیرپذیری قیام 15 خرداد از نهضت عاشورا، با طرح شهادت به عنوان رمز پیروزی قیام، توسل به نهضت ابا عبدا ... الحسین تفسیر عینی یافت و شعار ” کل یوم عاشورا، و کل ارض کربلا “ در جامعه مطرح شد و با طرح نمودن آسیب های سال 60 هجری، به آسیب های ایران عصر پهلوی اشاره کرد و تأسی به سالار شهیدان و درس آموزی از نهضت کربلا را مبنای اعتماد به نفس، فداکاری، مسئولیت شناسی و مبارزه با حکومت جور، دانست
پایــه و اســاس این بهره برداری از عاشورا، معرفی امام حسین به عنوان الگوی دست یافتنی برای مردم بود . این گونه نگرش و بهره برداری امام از سنت عاشورا موجب شد که مردم نیز مجدداً قیام امام حسین را ارزیابی عقلانی کرده وکاربرد مدل حسین ـ یزید در رابطه با رژیم پهلوی ملموس تر شود . امام با بازتفسیر مفاهیم شیعی، نه فقط اتحاد نیروهای مذهبی را موجب شد بلکه زمینه را برای پیوستن سایر نیروهای اجتماعی به صف مبارزه فراهم کرد و با تفسیر انقلابی امام، یک نظام نمادین، یکپارچه و متحدی فراهم شد تا پیرامون آن گروه های دارای رهیافت های فکری متفاوت و متنوع گرد آیند و بدین صورت بنیان های معرفتی انقلاب که از 15 خرداد 1342 طراحی شده بود و در طول 15 سال مبارزه بی امان امام، روحانیت و مردم با نظام سلطنت، پایائی و پویائی خود راحفظ کرده بود، به فراگفتمانی بدل شد که در عین ایجاد وحدت میان ملت، با تأسی به روح مبارزاتی شیعه، شکست های تاریخی ملت را به کامیابی و فلاح تبدیل کرد
ابطحی, دکتر سید مصطفی. (1388). مبانی معرفتی، رهیافت تاریخی، تفسیر جدید مفاهیم شیعی، فراگفتمان سیاسی از خرداد 42 تا بهمن 57. دانشنامه, 2(3(73پاییز 1388)), 3-25.
MLA
دکتر سید مصطفی ابطحی. "مبانی معرفتی، رهیافت تاریخی، تفسیر جدید مفاهیم شیعی، فراگفتمان سیاسی از خرداد 42 تا بهمن 57". دانشنامه, 2, 3(73پاییز 1388), 1388, 3-25.
HARVARD
ابطحی, دکتر سید مصطفی. (1388). 'مبانی معرفتی، رهیافت تاریخی، تفسیر جدید مفاهیم شیعی، فراگفتمان سیاسی از خرداد 42 تا بهمن 57', دانشنامه, 2(3(73پاییز 1388)), pp. 3-25.
VANCOUVER
ابطحی, دکتر سید مصطفی. مبانی معرفتی، رهیافت تاریخی، تفسیر جدید مفاهیم شیعی، فراگفتمان سیاسی از خرداد 42 تا بهمن 57. دانشنامه, 1388; 2(3(73پاییز 1388)): 3-25.